De afgelopen weken hebben we er met z'n allen keihard naartoe geleefd en afgelopen zaterdag, 29 maart, was het dan eindelijk zover, het 38e Open Hoevelakense Jeugdsnelschaaktoernooi in dorpshuis 'De Haen' in Hoevelaken. Aan het toernooi namen in totaal 66 jeugdschakers deel, waarvan wij met onze vereniging met trots 13 spelers konden aanmelden. Daarmee waren we alvast de vereniging met de grootste afvaardiging (en grootste supportersgroep, geen enkele andere vereniging had zoveel ouders bij om aan te moedigen).

Bij dit toernooi gingen de spelers 4 rondes in poules van 4 personen telkens 3 partijen snelschaken. Afhankelijk van je resultaat kwam je de volgende ronde in een hogere of lagere poule terecht. Bij de eerste en laatste ronde werden de spelers volgens leeftijd ingedeeld, maar in de tussenrondes werd geen rekening gehouden met leeftijd en kon een 8-jarige tegen een 18-jarige uitkomen. Tijdens het toernooi waren de - vrij harde - snelschaakregels van toepassing. Terecht werd door sommige van onze spelers opgemerkt dat het werkwoord 'claimen' iets te vaak aan bod kwam in verhouding tot 'schaken'. Maar het hoort erbij... een niet reglementaire schaakzet kan bij snelschaken meteen worden afgestraft en leidt dan meteen tot het verlies van de partij.

Tijdens het toernooi hing algemeen een geweldige sfeer in de lucht! Tijdens het schaken was het opvallend rustig in de zaal met overheersend het vredige maar toch ook wel ietwat opzwepende geluid van ingedrukt wordende schaakklokken. Binnen de poules werd vlot doorgeschoven om de 3 partijen af te werken wat de wachttijd tot de volgende partij tot een minimum beperkte. Tussen de partijen door hing een atmosfeer van enthousiasme en blijdschap in de lucht gemixt met verbazing (over het alweer geclaimd zijn) en af en toe een blik van ontgoocheling.

Als in een oogwenk liep het toernooi op zijn einde! 12 schaakpartijen later was de einduitslag bekend. Alle kinderen van onze vereniging hebben het supergoed gedaan!! We willen graag even opmerken dat het hier jeugdleden van de vorig seizoen opnieuw gestarte jeugdafdeling van onze vereniging betreft en dat zij Stap 1 en Stap 2 volgen. Vaak kwamen ze uit tegen spelers die al meerdere jaren schaken en daardoor de lessenreeks in een hogere stap volgen. M.a.w. onze spelers hebben een heel mooi resultaat behaald! Dit wordt ook bevestigd in de derde plaats die we als vereniging behaalden in de totaalscore van de deelnemende verenigingen.

Na het toernooi gingen we met de meeste jeugdspelers van onze vereniging nog een heerlijke pannenkoek eten in 'De Gillende Keukenmeid' in Hoevelaken. Hoewel het 'gegil' vooral van onze eigen kinderen kwam, die na een middag stilletjes achter het schaakbord zitten, duidelijk heel wat overschot aan energie kwijt moesten! Het werd een hele gezellige en geslaagde afsluiter van een fijne schaakdag!!

Voor herhaling vatbaar!!! Hoewel we voor de selectie van een volgend toernooi niet voor snelschaak zullen kiezen, maar zoals een van de jeugdspelers het mooi omschreef: "voor écht schaken!".

Groepsfoto

Cat Naam Positie Cat totale score